vegen;-)
19 januari 2012 - Santa Cruz, Bolivia
Op zondag ben ik eerst naar de kerk geweest (daarover hoop ik later meer te schrijven). Daarna zijn we naar het zwembad geweest. Het zwembad hier is wel iets heel anders dan in Nederland en dan ik verwachtte. Het zwembad waar ik ben geweest bestond uit een terrein met hier en daar een hut met een soort bar, tafels en stoelen en andere `zitjes’. In het midden hiervan lag het zwembad dat als je naar de grootte kijkt vergelijkbaar is met een pierenbadje in Nederland. Maar voor het plezier voldoet het evengoed wel en misschien nog wel meer dan in Nederland.
Op maandag heb ik vooral geholpen met de `grote schoonmaak’. Dacht ik wel een badkamer schoon te kunnen maken? Nou zoals ik het doe noemen ze hier denk ik geen schoonmaken. Emmers water gooien ze gewoon over de wc etc. heen. Dus eerst gewoon even goed gekeken en daarna ben ik aan mijn eigen water ballet begonnen!
Op dinsdag had ik het gevoel dat het nog heter werd dan het voor die tijd al was. De temperatuur hier is echt enorm. `s avonds koelt het wel iets af maar er zijn hier zoveel muggen dat ik dan niet meer naar buiten durf. Ze prikten gewoon door mijn vest heen. Gelukkig was het op woensdag iets minder heet, de hele middag heb ik met kinderen in de tuin gewerkt. Wat een verademing na al die hitte.
Het slapen hier valt nog vies tegen. Keertje vroeg naar bed gaan helpt helemaal niets, slapen kun je toch niet met die hitte. Na twee nachten slecht slapen heb ik me er maar gewoon bij neergelegd dat een middagdutje beter werkt. Verder ben ik twee ochtenden naar het `kinderdagverblijf’ geweest. Ik weet niet of er buiten de vakantie om nog meer kinderen zijn. Nu waren er in ieder geval alleen de kleinste kinderen die op de mision zelf wonen. Opzich heel leuk. Toch wel heel lastig als je de taal niet spreekt. Kleine kinderen spreken vaak erg onduidelijk daarnaast snappen ze niet zo goed dat ik de taal niet spreek. Met de grotere kinderen daar en tegen kan ik best wel een beetje praten hoewel sommige echt heel onduidelijk spreken wat het wel heel moeilijk maakt voor mij.
Mijn taken hier zijn nog niet heel bijzonder, ik doe wat klusjes rond het huis en veeg de vloer! Ja, dat zei ik toen schertsend: desnoods veeg ik de vloer. Laat de desnoods maar weg want vegen gebeurt hier iedere dag minstens drie keer. Ik denk dat het komt omdat het hier zo droog is. Het zand loop je dan heel gemakkelijk mee naar binnen. Volgende week komen als het goed is Dick en Therese terug. Daar zie ik echt naar uit. Ondertussen hoop ik gewoon nog wat meer te wennen hier.
Ik wens jullie alle goeds toe en zie uit naar reacties en mails,
Een hartelijke groet van Ditta

Leuk om te lezen hoe het met je gaat! Hier is het echt heel druilerig weer. Vreemd idee dat jij dan zo in de hitte zit! Hoe gaat het met je Spaans? Kun je je een beetje redden? Veel liefs, ook van oma!
Sterkte in die hitte!! Hartelijke groet, Trudy
Leuk om zo je belevenissen mee te kunnen lezen! Echt een andere wereld waar je in terecht bent gekomen. Succes met wennen en Spaans spreken.
Leuk om te lezen allemaal, fijn dat je goed bent aangekomen.
We bidden voor je dat de Heere met je is.
Zijn ogen doorlopen de ganse aarde staat in de bijbel.
Hij verliest je nooit uit het oog.
Sterkte in alles.
Hier gaat alles goed.
Liefs Loes
Leuk om op afstand jou belevenissen te volgen. Tja, en die hitte, ik denk dat er niet anders op zit dan er maar gewoon aan wennen. Maar dat denk ik dat je op den duur wel zult doen. We wensen je een heel gezegende tijd toe daarginds.
HG
Anne en Annemieke
Ik behoor ook tot je fan-team hier thuis in Nederland en ik wil je zeggen dat ik zo blij ben dat je veilig bent aangekomen. Ik moet je eerst eerlijk opbiechten dat ik de hele week al aan je denk maar dat ik nu pas mail.Ik sta op de lijst om je te mailen en nu aan het einde van de sjabbat kom ik er pas toe.Excuus daarvoor. Die hitte lijkt me niet fijn eerlijk gezegd. Ik vind dat in Nederland ook niet aangenaam. Ik hoop voor je dat je eraan zult wennen. Veel deo spuiten;-). Nou, schoonmaken kun je prima want als er één is die dat weet ben ik dat! Als je nog een referentie nodig hebt...Ik bedenk me nu pas of het wel de bedoeling is dat ik je op deze site mail, nou anders hoor ik het wel van Marije denk ik. Zijn er veel enge beesten? En hoe is je reis verder verlopen? Nog spannende dingen gebeurd? Kon je de gate vinden? Heb je New York city nog bezocht? Grapje hoor. Ik was de afgelopen week bezig met het deels zieke knapenkoor en met de nasleep van mijn gestolen tas. Ook heb ik haastig afscheid van Sully moeten nemen. Tja allemaal aardse belevenissen. Lieve schat, we bidden voor je en ik weet gewoon dat de Heere voor je zorgt, juist daar. Wonderlijk is het te weten dat er op deze kleine grote aarde allemaal schepselen wonen die naar Zijn beeld gemaakt zijn. Ik bid dat de Heere zo dicht om je heen zal zijn in alle dingen; in de hitte, in het vegen, het contact met de mensen en kinderen en ook als je 's nachts niet kunt slapen.Ik bid dat Zijn Geest je kracht, moed en plezier zal geven. Ik ga nu de kleine Ephraim voeden. Een hele dikke knuffel van ons en shalom voor je hart en de mensen om je heen! Liefs Corinne
Wat leuk om je belevenissen te kunnen lezen! Brr.. die muggen lijken met toch echt niks, heb je er overdag geen last van? Hopelijk gaat het snel wat beter met de taal, het lijkt me inderdaad lastig als jullie elkaar niet snappen. Haha, wat leuk dat je ze Halli Galli hebt geleerd! Ik kijk uit naar je volgende berichtje! Heel veel succes daar..
Liefs Bertine
Tjonge wat maak je een hoop mee in korte tijd. Voor mijn gevoel ligt Bolivia in het Andesgebergte en lopen de mensen daar met dikke zelfgeweven kleren en grote hoeden tegen de kou. Verder hebben wij in de wereldwinkel zorgenpoppetjes uit Bolivia, maar dan houdt mijn kennis zo;n beetje op.
Fijn dat je goed bent aangekomen en te weten dat je ook daar in Gods hand bent. We wensen je veel zegen.
Oom Govert en Tante Riet
Heb je al een leuke jongen ontmoet?
Boks Peter en x Sarah