Aftellen

15 juni 2012 - Santa Cruz, Bolivia

En toen was mijn tijd hier bijna afgelopen. Wat een vreemde gewaarwording is dat. Nog anderhalve  week en dan hoop ik weer opweg te zijn naar Nederland. Het is een hele lange tijd geweest hier. Daar begin ik me nu wel van bewust te worden. Bijvoorbeeld doordat ik iemand op een foto niet herkende die ik voorheen toch wel dagelijks zag! En toch lijkt het soms ook net gisteren dat ik afscheid nam van iedereen.
Er zijn inderdaad nieuwe kinderen gekomen. Twee jongetjes en een meisje. Alle drie zijn ze bij mij in huis. Drie kinderen uit mijn huis zijn naar een anders huis gegaan. nu zijn er dus zeven kinderen, allemaal jonger dan zeven jaar. Een beetje onbegonnen werk voor mij. Toch is het verbazend om te merken hoeveel je geleerd hebt hierin. De oudste van deze drie kinderen, Wilie, heeft af en toe koppige  buien. Abiel is drie jaar, hij sliep de eerste weken enorm onrustig, en wij dus ook. Gelukkig gaat dat nu veel beter. Dan is er nog Maria Fernanda. Zij zou anderhalf jaar oud zijn maar naderhand is gebleken dat ze in oktober drie wordt. We waren allemaal erg verbaasd, dit leek onmogelijk voor een meisje van haar gewicht. daarnaast eet ze niet zelf, praat ze niet... Zij is met zes maanden geboren. Haar moeder is overleden en daarna is zij heel slecht verzorgd door familieleden.
Dick en Theresa zijn gisteren afgereisd. Dat is toch wel vreemd en maakt weer duidelijk dat mijn tijd er hier echt bijna opzit. Vandaag ben ik naar emigracion geweest om mijn visum te verlengen voor de laatste twee weken. Bleek het goedkoper te zijn om de boete te betalen dan het visum aan te schaffen. Dus heb ik keurig de boete betaald en een bewijs daarvan ontvangen zodat ik zonder problemen het land uit kan.
Zo meteen hoop ik naar Cochabamba te gaan. Een stad hier in Bolivia. We gaan dan met de bus, snachts en doen er maar liefst tien uur over. Maandagochtend vroeg ben ik dan weer hier in Santa Cruz. Woensdag hoop ik nog naar de feria te gaan, dan gaan we spullen kopen voor de kinderen van het geld dat mij gegeven is voor dit doel. En de dagen daarna ... inpakken dus!

Niet veel deze keer, hou het er maar op dat ik de rest over twee weken vertel!

1. Ria van Assenbergh:
    22 juni 2012
    Lieve Ditta,

Ik wens je een hele goede terugreis! Sterkte met de voorbereidingen!

Ria
  2. Henri:
    23 juni 2012
    Nog minder dan een week...!
  3. Diny van Leeuwen:
    Hoi Ditta,
    Nog anderhalve dag!
    Een goede terugreis gewenst!!!
    We hopen je spoedig te zien!
    groetjes
    Jan&Diny
  4. Ad en Margret:
    Ha Ditta,
    Nog enkele uren en je mag het vliegtuig in. Sterkte met het afscheid nemen van alle kinders en tia's. We hopen dat je, ondanks de ook nu weer spannende reis, er ook nog van kunt genieten.
    En natuurlijk hopen we je snel weer echt te ontmoeten!
    groetjes, Margret en Ad
  5. Jaap en Chantal:
    26 juni 2012
    Ditta we wensen je een hele goede reis terug en hopen de donderdag weer te zien. Ik denk dat je ons nog wel herkend:-) We zijn niet zo heel erg veranderd.