blablabla

20 april 2012 - Santa Cruz, Bolivia

Deze keer heb ik jullie wel erg lang laten wachten, maar goed hierbij dan weer een bericht uit Bolivia. Inmiddels heb ik de kou hier ervaren: voor mij gewoon een t-shirt, de kinderen daar en tegen liepen erbij alsof ze op de Noordpool zaten. Vooruit voor mij is het douchen dan ook wel erg koud. En op dag twee heb ik toch ook een trui uit de kast gehaald.
Inmiddels is Gabriely niet meer hier. Wel een gemis, geen engels meer. Gelukkig kan ik wel iets beter spaans en met Tia Maria praat ik echt erg veel wat ik echt wel fijn vind.
een week terug zijn er heel veel activiteiten geweest. Dit omdat het op 12 april de dag voor de kinderen was. De zaterdag daarvoor was er een activiteit in de grote zaal. Natuurlijk met taart en empenada`s. Empenada`s worden hier erg veel gegeten en zijn echt heerlijk! De dag daarop zijn we met alle kinderen naar een speeltuin geweest. Daar hebben we gewacht op een groep Canadezen die jaarlijks een bezoek brengen aan Bolivia en aan het kindertehuis. Zij hebben met behulp van een barbecue een maaltijd verzorgd in de speeltuin. Op dinsdag had ik al helemaal bedacht wat ik die dag zou doen maar helaas, ik moest noodzakelijk naar emigracion voor mijn visum. Verschrikkelijk iets is dat hier. Halve morgen bezig geweest. Toen moesten we alleen nog betalen maar dat kon alleen als we geluk hadden en ze nog geen pauze gingen houden, wel dus: geen geluk. `s middags nog een keer terug dus. Uiteindelijk was ik om zeven uur `s avonds pas weer terug op de mision. Daar ben ik direct naar bed gegaan met koorts. De dag erna voelde ik me lang niet lekker en de twee nachten daarop had ik praktisch niet geslapen omdat ik buikpijn had. Op vrijdag ben ik naar de dokter geweest. Op zaterdag en maandag nog een keer. Ik bleek een infectie te hebben, nu zit ik dus aan een streng dieet en mag bijna niets eten. Erg vervelend natuurlijk omdat op maandag mijn verjaardag was! Gelukkig at ik bij litzy en daar kunnen ze erg lekker koken zelfs zonder vetten etc. Daarna ben ik met litzy naar de stad geweest. Naar het centrum. Dat was erg leuk omdat ik daar nog niet geweest was en ik ook geen flauw idee had wat ik me daarbij voor moest stellen. We hebben daar in een schots café wat gedronken. Helaas konden we dus niets eten maar dat gaan we een volgende keer dus nog doen.
Op het kindertehuis werd ik op dinsdag verrast met een taart en ben ik samen met nog twee jarigen uitbundig toegezongen. Dat was wel heel erg leuk!
omdat er op woensdag geen Bijbelstudie was zijn we toen naar de feria geweest. Eindelijk! Ik zou al vier keer eerder gaan maar elke keer kon het niet doorgaan. Nu dus wel! Echt erg leuk. En goedkoop… Heb natuurlijk van alles gekocht en moet beslist nog een keer terug om andere leuke dingen te kopen.
gisteren heb ik weer opgepast. Normaal is dat nooit op donderdag maar omdat ik ziek geweest was is dat veranderd. Deze keer ging het best goed. Meestal gaat het niet helemaal zoals ik wil. Opzich zijn de kinderen echt wel lief, maar het zijn nu eenmaal niet de gemakkelijkste kinderen. Deze kinderen hebben echt wel degelijke opvoeders nodig. Ik voel me hierin dan wel eens hopeloos tekort schieten. Maar goed, ik doe gewoon wat ik kan en gelukkig wordt dat door Tia Maria absoluut gewaardeerd. De komende weken hoop ik nog een paar dagen op de boerderij te gaan logeren. Plannen is hier altijd een beetje lastig dus wanneer dat precies is weet ik nog niet. Verder staat er voor zover ik weet niets bijzonders gepland maar goed… dat zegt helemaal niets hier!

Een hartelijke groet van Ditta

1. Patricia:
    Hee Ditta!
    Leuk om je verhalen te lezen, en gaaf dat je het naar je zin hebt daar!
    Geniet ervan! :)

Liefs, Patricia
  2. fam. Stam:
    Ha Ditta!
    Goed om te lezen dat je degelijke oppaservaring opdoet! Kunnen we mooi nog een keer gebruik van maken...
    Fijne tijd nog daar.
    groetjes Corine
  3. Theo & eline:
    Ha Ditta,

Wat leuk om weer iets van je te horen, zet hem op hé! De kinderbijbelclub kindjes van hier zijn zeker niets vergeleken bij die kinderen daar? :)

Succes!

Liefs, fam Ebbers
  4. Koen en Paula:
    21 april 2012
    Hoi Ditta,
    heel leuk om weer iets van je te lezen. We denken regelmatig aan je. En bidden voor je.
    Sterkte met je kindertjes, je dieet, de kou, de taal en met al het onverwachtte ;-)

hartelijke groet van de Koen, Paula en de kinders
  5. Loes van Maaswaal:
    21 april 2012
    Hee Ditta,

Fijn om weer wat van je te lezen. En dat het goed met je gaat.
    Vervelend om ziek te zijn, gelukkig gaat dat ook beter en met de kinderen. Heb erg veel respect voor je.
    Denk vaak aan je, en breng je bij God.
    Veel zegen nog in alles, de Heere zij met je.

Liefs Loes.
  6. tante Riet:
    22 april 2012
    Hallo Ditta,

We werden al ongerust dat je Nederland vergeten was!
    Misschien heeft ze we een leuke Boliviaan aan de haak geslagen of zo:)
    Maar je bent er en het gaat goed met je. Dat is fijn om te horen. Dat zijn verhoorde gebeden. We denken vaak aan je en bidden dan ook voor je.
    Wel jammer dat je alle feesten hier nu mist.
    Tot horens.

Oom Govert en tante Riet
  7. Petra:
    23 april 2012
    Fijn om wat van je te horen! Wat vervelend, zo'n infectie... Moet je binnenkort een keer terug voor controle? Of is dat dieet voor een langere periode?
  8. Bert:
    Hoi Ditta,
    Fijn dat het goed gaat. Weet je wat google bij je bericht plaatst: Ik verloor 15,5 kg
    en mijn maat daalde Van 44 naar 38. Zie hoe!

Heb jij waarschijnlijk niet nodig daar! We sturen je zo meteen nog een maitlje!
  9. A. Smit:
    23 april 2012
    Wat leuk zeg dat je dit bent gaan doen ik was eigenlijk naar iets anders aan het zoeken maar kwam je naam tegen en ben gelijk verder gaan kijken. Een hele mooie ervaring die je daar op mag doen. Gods zegen voor jezelf maar ook voor de mensen om je heen
    Groeten van ons allemaal uit Est.
    Alie SMit