Corinne, mag ik je handschoenen lenen?

9 februari 2012 - Santa Cruz, Bolivia

Dan zit je in je rol als Tia, maar als dan de `echte’ Tia op vakantie gaat verandert er toch weer het één en ander. Maar gelukkig gaat het tot noch toe allemaal redelijk goed hoewel het natuurlijk niet meevalt om zonder enige ervaring ineens zes kinderen in het gareel te houden. Persoonlijk denk ik dat dit in dit geval ook komt omdat de kinderen hier heel weinig naar school gaan. Om zeven uur in de morgen worden de kinderen geacht op te staan. Om half acht gaan we dan eten. Daarna doen de kinderen hun klusjes. Om negen uur moeten ze beginnen met hun huiswerk. In de tussentijd, want hun klusje duurt lang niet tot negen uur, lopen ze maar wat rond. Na het huiswerk mogen ze even spelen. Maar eigenlijk loopt dit de meeste ochtenden uit op minder aangenaam gedrag. Daarna moeten ze douchen en gaan we eten. Dan zijn ze om kwart voor één helemaal klaar om naar school te gaan. Maar de bus vertrekt pas om half twee. Drie kwartier lang lopen ze dus gewoon zomaar wat rond.  In de middag zijn de kinderen dan naar school, pas om half zeven komen ze terug. Dan gaan ze douchen, klusjes doen, eten en naar bed.
En zo klinkt het allemaal behoorlijk gemakkelijk maar zo gemakkelijk gaat het niet elke dag… Gelukkig heeft Tia Therese mij gezegd gewoon naar haar toe te komen als de kinderen niet luisteren. Dat is nu 1 keer gebeurt toen er een fikse ruzie dreigde te ontstaan en ik echt niet kon ontdekken wat er nou precies aan de hand was.
Vorige week woensdag is er een Vlaamse vrijwilligster gearriveerd. Zij woont nu ook bij mij in huis. Dat is wel erg gezellig en voor mij ook wel fijn omdat ik dan niet de hele dag alleen verantwoordelijk ben voor de kinderen. `s morgens helpt zij mee in de centrale keuken. `s middags zijn we dan in het huis.
Toch is het nog lastig om de hele dag wat te doen te hebben. Je bent er wel voor de kinderen maar alleen maar er zijn voor de kinderen is niet dat je ook de hele tijd wat te doen hebt. Een doorsnee `moeder’ , en zo ook de andere tantes hier, hebben ook hun eigen dingen om te doen. Ik heb die natuurlijk ook wel maar veel minder omdat ik hier eigenlijk toch niet echt woon.
Schoonmaakwerkzaamheden zijn er hier wel. En een stel handschoenen daarbij zou helemaal niet verkeerd zijn. Eerst was ik mij daar niet zo van bewust maar nu begin ik mij toch wel wat meer te realiseren dat de hygiëne hier absoluut beter zouden kunnen. Ik zal daar vast wel aan wennen maar wat zou het fijn zijn als je gewoon niet meer drie keer op een dag de beestjes van het aanrecht hoeft te vegen, als het gewoon niet meer stinkt, en als je niet steeds bang bent dat je zelf ook niet al te fris ruikt!

Verder ben ik natuurlijk in afwachting van groot nieuws uit Nederland dat zo langzamerhand elk moment kan komen…

Tot een volgende keer!

Ditta

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. tante Riet:
    10 februari 2012
    Ha ditje,
    Moeder zijn valt niet altijd mee hoor en tante misschien nog wel minder. Kun je niet iets verzinnen voor die lege momenten?
    Bijvoorbeeld een voetbal competitie,krantenmeppen of iets rustigers: woordspelletjes, tekenwedstrijdjes, samen zingen.
    Als je probeert samen iets gezelligs te doen, is er misschien minder gauw ruzie.
    Ik vind het knap dat je daar zomaar instapt en aan de slag gaat. We bidden voor je.
    Oom Govert en tante Riet
  2. lisa:
    12 februari 2012
    ha leukert ;)

straks ben je dubbel tante ;)tia tia ditta :P Goed idee van tante Riet, je moet lekker veel spelltjes doen ik heb het je nog steeds niet vergeven dat je onze spelltjes kast hebt leeggeroofd,
    liefs,
  3. Annelies Bax:
    13 februari 2012
    Hee Ditta,

Leuk om te lezen wat je allemaal bezighoudt daar.
    't Is zo te lezen niet altijd even makkelijk, maar aan de andere kant wel een uitdaging. Knap dat je dit allemaal doet! :)
    Veel succes verder!

Liefs Annelies
  4. Mirjam:
    15 februari 2012
    Ha Ditta!

Eindelijk je blog gevonden ;) Nu even lekker bijgelezen, terwijl jij nu waarschijnlijk ergens midden op de dag daar de kinderen naar school helpt.. bijzondere gedachte!

Merk je al dat je door de praktijk van het Spaans spreken snel bijleerd, of valt 't nog steeds behoorlijk tegen?

Wat voor leeftijd zijn 'jouw' kinderen? Om ze bezig te houden vind ik natuurlijk het muziek idee een heel goeie invulling :) Laat ze maar lekker improviseren, met Bijbelteksten als lied ofzo.. Kinderen kunnen zoveel!
    Spelletjes als HalliGalli en Uno, schitterend dat dat zo universeel is! Sterkte met het vullen van je lege tijden, hoewel 't misschien nu wel leuker wordt nu dat Vlaamse meisje er ook is als de kids er niet zijn?!

Zie uit naar je volgende verhaal..

xx Mirjam
  5. Corinne:
    13 maart 2012
    OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Ditta, hoe kun je die nou vergeten????Ik heb hier wel 5 paar handschoenen! Zelf met het JV kamp gaan ze mee. Hahaha. Ja, zo gek ben ik nog niet...